استارتآپ چیست؟
یک استارتآپ یا شرکت نوپا همانند یک شرکت معمولی نیست. در واقع بایستی با این سؤال آغاز کنیم که آیا اصلا استارتآپ یک شرکت است؟
یک استارتآپ را میتوان به روشهای گوناگونی تعریف نمود. اریک رایز (Eric Ries) آن را به عنوان “یک نهاد انسانی ایجادشده برای ارائه محصولات یا خدمات جدید در شرایط عدم اطمینان شدید” توصیف میکند، در صورتی که در تعریف دیگر استارتآپ اینگونه معرفی میگردد: “یک شرکت جوان که هنوز در جستجوی مدل تجاری خود است و در جهت رشد حرکت میکند. استارتآپها معمولاَ نوع جدیدی از خدمات یا محصولات را جهت حل یک مشکل ارائه میدهند.”
اما یک تعریف جامع از استارتآپها به شرح زیر است:
استارتآپ و آزمایشهای گوناگون جهت یافتن راهحلی برای یک مشکل و ایجاد یک مدل تجاری پایدار و مقیاسپذیر برای آن مشکل.
یک استارتآپ همانند یک شرکت معمولی نیست، زیرا هدف اصلی آن یافتن یک مدل تجاری از طریق آزمون و خطا است. استارتآپ جمعی از آزمایشهای گوناگون است که از طریق آنها یک شرکت متولد میشود یا حتی متولد نمیشود.
همین موضوع باعث میشود که احتمال ریسک یک استارتآپ زیاد باشد. ارزش ندارد یک کارآفرین تازهکار شوید مگر اینکه بخواهید زمان زیادی را به آن اختصاص دهید و ریسک کنید.